Ползите от плодовете: Диня

Смята се, че динята е култивирана за първи път преди повече от 4000 години в Североизточна Африка.
 
Тя е сладък и сочен плод, което я прави идеалното лакомство за утоляване на жаждата през летните жеги.
 
Този голям кръгъл плод има зелена кора и яркочервена плът. Освен това е пълен с хранителни вещества, включително антиоксиданти и витамини А и С.
 
Следват 9 от най-добрите ползи за здравето от динята.
 
 

Помага за хидратацията

Поддържането на хидратация е важно за правилното функциониране на тялото.
 
Регулирането на телесната температура, нормалната функция на органите, доставката на хранителни вещества до клетките са само някои от телесните процеси, които разчитат на адекватна хидратация.
 
Яденето на храни с високо съдържание на вода може да помогне на тялото да осигури водата, от която се нуждае, за да функционира правилно.
 
Динята съдържа 92% вода, което я прави чудесен избор за ежедневен прием на вода.
 
Освен това, поради високото си съдържание на вода, този плод има ниска калорична плътност – с други думи, много малко калории за общото му тегло.
 
Яденето на храни с ниска калорична плътност като диня, може да подпомогне за поддържането на теглото, като осигурява чувство на ситост за по-дълго време.
 
 

Богата на хранителни вещества

Динята съдържа различни хранителни вещества, включително калий, магнезий и витамини А и С. Освен това е с относително ниско съдържание на калории, като съдържа само 46 ккал на порция (152 грама).
 
Ето хранителните вещества в 1 порция (152 грама) сурова, нарязана на кубчета диня:
 
Килокалории: 46
Въглехидрати: 11,5 грама
Фибри: 0,6 грама
Захар: 9,4 грама
Протеин: 0,9 грама
Мазнини: 0,2 грама
Витамин А: 5% от дневната стойност (DV)
Витамин C: 14% от DV
Калий: 4% от DV
Магнезий: 4% от DV
 
Динята също е богат източник на цитрулин, аминокиселина, която може да подобри представянето при упражнения.
 
Освен това може да се похвали с антиоксиданти, включително витамин С, каротеноиди, ликопен и кукурбитацин Е.
 
Тези съединения помагат в борбата със свободните радикали, които са нестабилни молекули, които могат да увредят клетките, ако се натрупат в тялото. С течение на времето това увреждане може да доведе до състояния като диабет, сърдечни заболявания и рак.
 
 

Може да има противоракови свойства

Няколко растителни съединения, открити в динята, включително ликопен и кукурбитацин Е, имат възможни противоракови ефекти.
 
Докато резултатите от проучването са смесени, приемът на ликопен може да бъде свързан с по-нисък риск от някои видове рак,като рак на простатата и колоректален рак.
 
Смята се, че ликопенът действа чрез понижаване на кръвните нива на инсулиноподобния растежен фактор (IGF), хормон, който насърчава деленето на клетките. По-специално, ракът се образува, когато деленето на клетките стане неконтролируемо.
 
Освен това кукурбитацин Е може да инхибира туморния растеж чрез насърчаване на автофагията на раковите клетки. Автофагията е процесът, чрез който тялото премахва увредените клетки.
 
 

Може да подобри здравето на сърцето

Няколко хранителни вещества в динята могат да поддържат здравето на сърцето.
 
Сърдечните заболявания са водещата причина за смърт в световен мащаб. Струва си да се отбележи, че факторите, свързани с начина на живот като диетата, могат да намалят риска от инфаркт и инсулт чрез намаляване на кръвното налягане и нивата на холестерола.
 
Проучванията показват, че ликопенът може да помогне за понижаване на холестерола и кръвното налягане. Може също така да помогне за предотвратяване на окислително увреждане, причинено от високи нива на холестерол.
 
Динята също съдържа цитрулин, аминокиселина, която може да увеличи нивата на азотен оксид в тялото. Азотният оксид помага на кръвоносните ви съдове да се разширят, което понижава кръвното налягане.
 
Други здравословни за сърцето витамини и минерали в динята включват магнезий, калий и витамини A, B6 и C.
 
 

Може да намали възпалението и оксидативния стрес

Възпалението е ключов двигател на много хронични заболявания.
 
Комбинацията от антиоксиданти, ликопен и витамин С в динята може да помогне за намаляване на възпалението и оксидативното увреждане.
 
В едно проучване плъхове, хранени с диня на прах като допълнение към нездравословна диета, развиват по-малко оксидативен стрес и по-ниски нива на възпалителния маркер С-реактивен протеин, отколкото тези в контролната група.
 
Освен това, 8-седмично проучване дава на 31 души със затлъстяване и високи възпалителни маркери 500 mg витамин С два пъти дневно. Те показват значително намаляване на възпалителните маркери в сравнение с контролната група.
 
Като антиоксидант ликопенът може също да забави появата и прогресията на болестта на Алцхаймер. Въпреки това са необходими повече изследвания.
 
 

Може да предотврати макулна дегенерация

Съединението на динята ликопен може да има ползи за очите.
 
Свързаната с възрастта дегенерация на макулата (AMD) е често срещан очен проблем, който може да причини слепота при по-възрастни хора.
 
Ролята на ликопена като антиоксидантно и противовъзпалително съединение може да помогне за предотвратяване и инхибиране на AMD, въпреки че изследванията са ограничени.
 
Едно проучване в епруветка, при което очните клетки са третирани с ликопен, установява, че той намалява способността на възпалителните маркери да увреждат клетките.
 
 

Може да намали болката в мускулите

Цитрулинът, аминокиселина, намираща се в динята, може да подобри изпълнението на упражненията и да намали мускулната болка.
 
Предлага се и като добавка.
 
Един преглед установява, че редовният прием на цитрулин в продължение на най-малко 7 дни подобрява аеробните резултати чрез увеличаване на производството на азотен оксид от тялото.
 
Това съединение помага за разширяване на кръвоносните съдове, така че сърцето не трябва да работи толкова усилено, за да изпомпва кръв през тялото.
 
Нещо повече, някои доказателства сочат, че самата диня – не само цитрулин – може да помогне на тялото след тренировка.
 
Едно по-старо проучване дава на спортисти обикновен сок от диня, сок от диня, смесен с цитрулин, или контролна напитка. И двете напитки с диня водят до по-малко мускулни болки и по-бързо възстановяване на сърдечната честота в сравнение с контролната напитка.
 
Все пак са необходими повече изследвания.
 
 

Може да подпомогне здравето на кожата

Витамините А и С, които се съдържат в динята, са важни за здравето на кожата.
 
Витамин C – когато се яде или се прилага локално – помага на тялото да произвежда колаген, протеин, който поддържа кожата ви еластична и косата ви силна.
 
Един преглед установява, че по-високият прием на витамин С от храна и/или добавки може да намали шансовете за развитие на бръчки и суха кожа.
 
Витамин А също е важен за здравата кожа, тъй като помага за създаването и възстановяването на кожните клетки.
 
В един преглед животните с дефицит на витамин А са имали по-лошо зарастване на рани от тези, хранени с пълноценна хранителна диета.
 
 
 

Може да подобри храносмилането

Динята съдържа много вода и малко количество фибри като и двете са необходими за здравословното храносмилане.
 
Фибрите помагат за поддържане на червата в добро здраве, докато водата премества отпадъците през храносмилателния ви тракт по-ефективно.
 
Едно проучване сред 4561 възрастни установява, че тези с нисък прием на течности и фибри са по-склонни да получат запек. Независимо от това, други фактори също може да са изиграли роля в проучването.
 
 
 

В заключение

Динята е вкусен, утоляващ жаждата плод, на който много хора се наслаждават в разгара на лятото.
 
Има много високо съдържание на вода и осигурява хранителни вещества като ликопен, цитрулин и витамини А и С.
 
Проучванията показват, че този сладък червен плод може да подобри здравето на сърцето, да намали мускулната болка и да намали възпалението, въпреки че са необходими повече изследвания.
 
 
 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.