Ползите от плодовете: Кайсия

Кайсиите (Prunus armeniaca) са костилкови плодове, известни още като арменски сливи.
 
Кръгли и жълти, те изглеждат като по-малка версия на праскова, но споделят тръпчивостта на сливите.
 
Те са изключително питателни и имат много ползи за здравето, като подобрено храносмилане и здраве на очите.
 
Следват няколко ползи за здравето от кайсиите:
 
 

Питателни, с ниска калоричност

Кайсиите са много питателни и съдържат много основни витамини и минерали.
 
Само 2 пресни кайсии (70 грама) осигуряват:
 
Килокалории: 34
Въглехидрати: 8 грама
Протеин: 1 грам
Мазнини: 0,27 грама
Фибри: 1,5 грама
Витамин А: 8% от дневната стойност (DV)
Витамин С: 8% от DV
Витамин Е: 4% от DV
Калий: 4% от DV
 
Освен това, този плод е приличен източник на бета каротин, лутеин и зеаксантин, всички от които са мощни антиоксиданти, които помагат в борбата със свободните радикали в тялото.
 
Най-добре е да се насладите на кайсии цели и необелени, тъй като кожата може да се похвали с големи количества фибри и хранителни вещества. Не забравяйте да изхвърлите костилката, тъй като е негодна за консумация.
 
 

Източник на антиоксиданти

Кайсиите са чудесен източник на много антиоксиданти, включително бета каротин и витамини А, С и Е.
 
Нещо повече, те са с високо съдържание на група полифенолни антиоксиданти, наречени флавоноиди, за които е доказано, че предпазват от заболявания, включително диабет и сърдечни заболявания.
 
Основните флавоноиди в кайсиите са хлорогенни киселини, катехини и кверцетин.
 
Тези съединения работят за неутрализиране на свободните радикали, които са вредни съединения, които увреждат клетките и причиняват оксидативен стрес. Оксидативният стрес е свързан със затлъстяването и много хронични заболявания, като тези на сърдечно-съдовата система.
 
 

Може да подпомогнат здравето на очите

Кайсиите могат да се похвалят с множество съединения, които са от съществено значение за здравето на очите, включително витамини А и Е.
 
Витамин А играе жизненоважна роля за предотвратяване на нощна слепота, заболяване, причинено от липса на светлинни пигменти в очите ви, докато витамин Е е мастноразтворим антиоксидант, който се абсорбира директно в очите, за да ги предпази от увреждане на свободните радикали.
 
Междувременно бета каротинът – който придава на кайсиите жълто-оранжевия цвят – служи като предшественик на витамин А, което означава, че тялото може да го преобразува в този витамин.
 
Други важни кайсиеви каротеноиди включват лутеин и зеаксантин. Открити в лещата и ретината на очите, те предпазват от оксидативен стрес.
 
 

Може да подобрят здравето на кожата

денето на кайсии може да бъде от полза за кожата.
 
Основните причини за бръчки и увреждане на кожата са фактори на околната среда като слънце, замърсяване и цигарен дим.
 
Нещо повече, изследванията показват пряка връзка между излагането на ултравиолетова (UV) светлина, слънчевите изгаряния и риска от меланом, смъртоносна форма на рак на кожата.
 
По-специално, можете да се борите с някои от тези увреждания на кожата чрез здравословна диета, пълна с антиоксиданти, които кайсиите осигуряват.
 
Витамините С и Е, които се намират в този плод, могат да помогнат на кожата. По-специално, витамин С предпазва от UV увреждане и замърсители на околната среда, като неутрализира свободните радикали.
 
Освен това, този витамин помага за изграждането на колаген, който придава на кожата здравина и еластичност. Следването на диета с високо съдържание на витамин С може да помогне на кожата да се излекува от UV увреждане и да предотврати появата на бръчки.
 
Бета каротинът, друго хранително вещество в кайсиите, може да предпази от слънчеви изгаряния. В 10-седмично проучване добавянето на бета каротин намалява риска от слънчево изгаряне с 20%.
 
Въпреки че все пак трябва да използвате слънцезащитен крем, хапването на кайсии може да предложи допълнителна защита.
 
 

Може да подпомогне здравето на червата

Кайсиите могат да подпомогнат здравето на червата.
 
Една чаша (165 грама) нарязани кайсии осигурява 3,3 грама фибри, което е 8,6% и 13,2% от DV съответно за мъже и жени.
 
Кайсиите съдържат както разтворими, така и неразтворими фибри. Разтворимият вид се разтваря във вода и включва пектин, смоли и дълго-верижни захари, наречени полизахариди, докато неразтворимият вид не се разтваря във вода и включва целулоза, хемицелулоза и лигнин.
 
Кайсиите са особено богати на разтворими фибри, които са важни за поддържане на здравословни нива на кръвната захар и холестерола.
 
Освен това фибрите забавят движението на храната през храносмилателния тракт и подхранват полезните чревни бактерии. По-здравият микробиом на червата е свързан с по-нисък риск от затлъстяване.
 
Докато една кайсия (35 грама) съдържа само 0,7 грама фибри, е лесно да изядете няколко на едно хранене.
 
 

Високо съдържание на калий

Кайсиите са с високо съдържание на калий, минерал, който служи и като електролит. В тялото той е отговорен за изпращането на нервни сигнали и регулирането на мускулните контракции и баланса на течностите.
 
Две кайсии (70 грама) осигуряват 181 mg от този минерал, което е 4% от DV.
 
Тъй като калият работи в тясно сътрудничество с натрия за поддържане на баланса на течностите, адекватният прием може да помогне за предотвратяване на газове и поддържане на здравословно кръвно налягане.
 
Един анализ на 33 проучвания установява, че диета, богата на калий, значително намалява кръвното налягане и води до 24% по-нисък риск от инсулт.
 
 

Хидратиращи

Както повечето плодове, кайсиите са естествено с високо съдържание на вода, което може да помогне за регулиране на кръвното налягане, телесната температура, здравето на ставите и сърдечната честота.
 
Една чаша (165 грама) нарязани пресни кайсии осигурява почти 2/3 чаша (142 ml) вода.
 
Тъй като повечето хора не пият достатъчно вода, яденето на пресни плодове може да помогне да постигнете ежедневните си нужди.
 
Ако сте дехидратирани, обемът на кръвта намалява, принуждавайки сърцето да работи по-усилено, за да изпомпва кръв. Освен това поддържането на хидратация позволява на кръвта да циркулира отпадъчните продукти и хранителните вещества в тялото.
 
Нещо повече, яденето на кайсии може да бъде лесен начин за попълване както на загубата на вода, така и на електролити след тренировка, тъй като този плод предлага добри количества вода и калий.
 
 

Може да предпази черния дроб

Някои данни показват, че кайсиите могат да помогнат за защита на черния ви дроб от оксидативен стрес.
 
В две проучвания върху животни, плъхове, хранени с алкохол и кайсии, са имали по-ниски нива на чернодробни ензими и маркери на възпаление, отколкото плъхове, получавали алкохол, но без кайсии.
 
Това изследване предполага, че кайсиите могат да помогнат за предотвратяване на увреждане на черния дроб поради тяхното естествено високо съдържание на антиоксиданти.
 
Въпреки това е трудно да се разбере дали този плод осигурява същата полза при хората. Необходими са повече изследвания.
 
 
Източник: https://www.healthline.com/nutrition/apricots-benefits

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.