Учени създадоха „лепило“ за рани

Учени от университета в Сидни изглежда са решили да прехвърлят хирургията в света на новите технологии. Международен екип от изследователи разработиха биологично протеиново лепило, което ще запечатва раните, без да са необходими хирургични конци и шевове. Статия в списание „Science Translational Medicine“ разказва в подробности как работи новото постижение в света на медицината.

В основата на лепилото е еластина

Учени от Съединените щати и Австралия се заели с детайлното изследване на  свойствата на еластина – протеин, който изгражда еластичните нишки в съединителната тъкан и осигурява еластичносттта на кожата, на кръвоносните съдове и на други структури. В процеса на проучването изследователите стигнали до извода, че могат да използват еластина за създаването на вещество, подобно на лепило, което не е токсично за организма. Изследователите изобретили метод за полимеризация на еластина, като го смесили с метил-метакрилат – съединение, което се използва в производството на органично стъкло. И резултатите не закъснели – получено било протеиново лепило за запечатване на рани.

Откритието ще подобри работата на „Спешна помощ“

Принципът на действие не е сложен – специален пистолет нанася антибактериално лепило върху повърхността на раната. Няколко секунди по-късно, когато веществото е проникнало във вътрешността й, хирургът започва да го нагрява с ултравиолетова лампа. Втвърдяването му все пак не се вписва в обичайните разбирания за ползваните от хирургията средства. Главното, с което хирургичното протеиново лепило се отличава от аналозите си, е еластичността му. Благодарение на структурата си то може да се разширява и свива заедно с тъканите на пациента.

Според учените потенциалът му е много голям – специални пистолети с подобно лепило могат да се използват от екипи на „Бърза помощ“, както и от спасители. Това ще позволи да се намали смъртността от кръвозагуба при нещастни случаи, автомобилни катастрофи и наранявания с огнестрелно оръжие. Изследователите са категорични, че откритието им ще бъде полезно в зони на конфликт, при катастрофи или в различни случаи, при които е необходима екстремна и бърза медицинска намеса.

Иначе протеиновото лепило е тествано на мишки и прасета. Раните им напълно се затворили след слепването със специалния гел. Животните се възстановили напълно. Международният екип се надява да проведе съвсем скоро експерименти и с доброволци, след което да получат разрешение за използване на лепилото в клиничната практика.

Leave a Response