Рожков – идеалният заместител на какаото и шоколада

Рожков представлява вечнозелено растение, което принадлежи към семейство Бобови. Произходът му е свързан със Средиземноморския регион. Най-ценната част от дървото са неговите шушулки, които са били използвани още в минаналото като източник на захар. Шушулката е подплатена от мека кафеникава пулпа. Когато тя е достатъчно узряла се изсушава или пече и от нея могат да се приготвят брашно или сиропи, захар, меласа и заместител на добре познатото ни какао.  Интересен факт е, че рожковът е бил известенкато съставка за подслаждане още преди захарното цвекло и тръстика да бъдат разпространени.

Рожков е чудесен заместител на шоколада в различни рецепти за сладкиши и торти. Много хора го смесват със сурово какао за по-добър вкус. Докато какаото съдържа голямо количество мазнезий, то в рожкова има много калций. Той съдържа около 3 пъти повече калций от какаото, а само 60% от калориите му. Освен това рожковът съдържа витамин B1 колкото ягодите и повече витамин А от аспержите. Установено е, че 100 гр.рожков има 222 kcal.

Здравословни ползи от рожков

От семената на рожкова се извлича подобен на глутена белтъчен комплекс, наречен каробин. От него може да се приготви тесто за хляб, което не съдържа глутен, но е с добри хранителни и вкусови качества. В пулпата на рожкова се съдържат танини, които имат положителен ефект при лечение на остра диария, гадене, повръщане и стомашно разстройство. Рожковият плод също е богат на инотосил, който влияе положително на хора с инсулинова резистентност и поликистозни яйчници.

Рожков има също така и антибактериални, противогъбични, антиоксидантни и противотуморни свойства. Благодарение на голямото количество фибри, които съдържа,  рожков намалява нивото на лошия холестерол.

Какво да си приготвим с брашно от рожков

Рожковът е перфектна добавка към всеки десерт. Чудесно се комбинира с кафява захар, орехи, лешници, бадеми, ванилия, канела, какао. Брашното от рожков е здравословен заместител на шоколада и какаото, но чудесно се комбинира в рецепти и с тях. Това се дължи на отличните му качества на естествен сгъстител и консервант.

Маслата, с които може да експериментирате свободно са краве масло, кокосово масло, олио от гроздови семки и какаово масло. От млеката, подходящи са прясното мляко и растителните млека – соево, бадемово, оризово. Рожков се комбинира добре с кокосово и пълнозърнесто пшенично брашно, а също и с  брашно от лимец и от спелта. Към апетитните десерти с рожков можете да добавите меласа, кленов сироп, мед, фурми, кокосови стърготини и стевия.

Здравословни десерти с брашно от рожков

Шейк с рожков – 1 порция

Необходими продукти: 50гр ядки по ваш вкус, ванилия, 1с.л. мед, 1 1/2 с.л брашно от рожков, 1 ч.ч. вода, 1 банан

Начин на приготвяне: Всички продукти се блендират или пасират.

Сладки с рожков без печене

Необходими продукти: 3 – 4 с.л семена от чия, 1 ч.ч ядки, 1 ч.ч стафиди, 5 фурми,

1/3 ч.ч брашно от рожков.

Начин на приготвяне: Сложете всички продукти в блендера докато се поучи смес, която е подобна на тесто. Разточвате и изрязвате формички, след което ги слагате на студено в хладилника за 2 часа, за да се стегнат.

Leave a Response