Канадски учени: Сънят може да се складира

Тежка празнична нощ може да ви изтощи напълно, а на другия ден ще трябва да си наваксате екстремното безсъние. Това пък може да доведе до тотално обръщане на режима, което никак не е приятно, ако на следващия ден трябва и да работите. Все пак, от време на време се налага да прекараме по някоя безсънна нощ. Ако можем да я планираме, може да има и друг начин да намалим неприятните ефекти от нея. Като си „складираме“ загубения сън предварително.

Досега се смяташе, че сънят няма начин да се осигури предварително за бъдещ период, а може единствено да се навакса след това.

Учени от Университета в Калгари обаче са провели изследване и твърдят, че сънят може да се складира.

В изследването са участвали 12 млади мъже, които обичайно имат добър сън. Държали ги будни в продължение на 38 часа, през които изследвали тяхната мозъчна активност и паметта, както и психическата издържливост. Първо изследваните провели експеримента след обичаен режим на сън и бодърстване. Втория път те били инструктирани да си лягат два часа по-рано в продължение на шест нощи, преди да проведат експеримента отново. Резултатите показали по-добро психическо и умствено представяне при тези, които си „складирали“ сън предварително.

Британски учени, обаче, оспорват твърденията, тъй като мащабът на изследването е много малък. Те продължават да твърдят, че единственият начин да се отървете от лошото чувство за недоспиване е една обедна дрямка.

Със сигурност най-добрия начин да си спестим всичко това е да избягваме екстремните безсънни ситуации и да си вземаме достатъчна дневна доза сън.

Tags:

Leave a Response