Протеините – строителният материал на клетките и тъканите

Протеините – строителният материал на клетките и тъканите

За да функционира нормално тялото, е необходимо клетките и тъканите да се изграждат и регенерират постоянно, така че да могат да покриват енергийните разходи, свързани с физическата и умствена работа, а също и с поддържането на постоянна телесна температура. И всичко това се случва „с любезното съдействие” на само шест основни групи хранителни вещества. Протеините (белтъчините) са втората най-важна група от тях, след водата. Те служат като основен пластичен материал, от който са изградени клетките, тъканите и органите в човешкото тяло. Ежедневният им прием чрез храната е изключително важен, защото спомагат за растежа на мускулните влакна, помагат на клетките и тъканите да се регенерират. Достатъчният ежедневен прием на протеин е в пъти по-важен от този на микроелементи и витамини, защото ако той е в недостиг, организмът започва да си ги набавя от органите и системите и съответно го разрушава.

Протеините са в основата на хормони, ензими, антитела и др., които извършват сложни функции, като растеж, храносмилане, имунитет, възпроизводство.

Протеините за изградени от 20 вида аминокиселини, свързани помежду си с определени връзки. Най-общо аминокиселините се делят на заменими (12) и незаменини (8). Чрез кръвта аминокиселините се пренасят до всички органи и системи. Функциите на заменимите могат да бъдат заместени от други аминокиселини, тези аминокиселини се синтезират в организма, но вторите (незаменимите) задължително трябва да постъпват ежедневно с храната.

Протеините участват в образуването на енергия, особено по време на висок разход на енергия или при недостатъчен прием на въглехидрати и мазнини.

Източниците на протеин в храните (в които присъстват осемте незаменими аминокиселини) са:

Животински:

Птиче, свинско, телешко месо; черен дроб; мляко – прясно и кисело, млечни продукти – сирене, кашкавал, извара; риба и морски деликатеси, яйца.

Растителни:

В тях има по-малко количество протеин, изключение правят бобовите култури (изключително в соята), които са богати на качествен протеин, а също леща, грах, сусам, кедрови ядки, фъстъци, бадеми, тиквени семки, банани, фурми, ръж, кафявия, червения, черния ориз, ядките и повечето семена.

Белтъчините от животински произход трябва да са 55% от дневния прием.

Липсата на протеин в организма води до сериозни нарушения, като: забавяне в растежа и развитието при малки деца, промени в черния дроб при възрастните, дейността на жлезите с вътрешна секреция, кръвта, отслабване на умствената дейност, отслабване на имунитета.

Снимка: gettyimages.com

 

Силвия Чалъкова

Силвия Чалъкова

Силвия Чалъкова е автор с дългогодишен опит в сферата на медиите. Към настоящия момент е автор на imediagroup.bg и има свое авторско предаване в телевизия Евроком "РеФреш за здраве", на което е автор и водещ. Била е част от множество качествени медийни проекти, включително главен редактор на първото български БИО списание „Be Fit“, както и редактор в списание „Кенгуру“, телевизия „Здраве“, където е и сценарист и водещ. Работила е и в сферата на връзките с обществеността като PR и комуникатор. Завършила е магистърската програма „Литературата – творческо писане” в Сoфийски университет ”Св. Климент Охридски” и през 2016 г. издава своята първа книга романът „Пролуката“.

Leave a Response